Rumahku syurgaku, kedaiku rezeki ku..

Assalamualaikum.. Dah lama tak mengupdate blog nie.. Rasa rindu pulak nak menaip.. Harinie mungkin hari terakhir untuk menaip.. Sebab cik eka nak menyepi kejap.. hewhewhew..Harap semua sihat2 la ye.. Now cik eka sedang menahan kepala yang agak sakit.. Rasa macam nak pecah jugak la...

Rumahku syurgaku... Yesss, aku terlalu sayangkan rumah kat teluk intan.. Tak tahu la kenapa, mungkin sebab banyak kenangan manis and pahit dalam rumah tu.. Teringat2 aku dengan adik aku mia.. Waktu aku balik kedai, mesti dia yang sambut kat pintu.. tu la yang buat aku rasa sebak sangat sampai sekarang.. Aku selalu bawak mia jalan2 naik motor.. Comel je bila dia dduk depan.. Adik aku yang laki plak, dalam bilik dia..masyaallah.. Hanya yang tahu je..hihi.. Seronok sangat waktu dulu, ada ayah,ibu,mia adik and pokde.. Ramai2 baru best kan..

Tetiba ayah kena pindah ipoh.. :(  sangat sedih la.. Aku tinggal sorang.. Sampai la kedai tu aku yang jage sorang.. Tak tahu kenapa makin lama makin susah aku nak jaga kedai tu.. Mulut makcik2 kat situ memang pedih, ada yang suruh keluar la, ape la.. and paling pedih sorang makcik nie ckp " bagi makcik lah kedai nie".. banyak cantik muke ko kan.. Aku tengah meniaga elok2 suruh keluar plak..Tak lama tu,banyak pulak batu api kat situ.Tak tahu la setan ape yang hasut aku sampai aku lemah nak teruskan jage kedai tu.. Sampai kan dah separuh jalan nak pegi kedai boleh pulak patah balik..apakah itu? Penah sekali aku ada masalah yang sangat berat..aku menahan air mata depan pokde..last2 pokde tanye kenape aku tak dapat nak tahan lagi..terus menangis sampai sendu2..pokde peluk aku, lagi sebak aku dibuatnye.mane taknye,aku dah takde sape2 kat tluk intan tu...nak harap kawan? bukan semua kawan yang baik..agaknye aku menangis,pokde pun menangis kut..hehe.. Aku banyak habiskan masa dalam rumah tu.. Terlalu indah buat aku bila aku duduk dalam rumah tu..Segala pahit manis aku lalui sorang2.. Makan and tak makan..Demam, dengan masalah menimbun..aku menahan sorang and tanggung sorang2, aku pendam semuanya.. Aku taknak mama ayah susah hati sebab aku.. Aku nak mereka tahu yang aku boleh jaga diri..tapi.. aku gagal.. aku gagal sebab hati nie perlukan mama atau ayah disisi aku.. Memang lama la aku pendam masalah aku, mendiam kan diri..sebab tu aku terlalu sayangkan rumah tu..Kehilangan kedai aku tak rasa sangat..rezeki kat mana2 ada..tapi kalau rumah? memang lama la nak hilangkan sebak nie..Lepasnie aku dah takde tempat nak merajuk, nak menyepi diri.. Tempat baru aku nak merajuk, dekat paya blakang rumah opah..  :(  mana nak lari klau nak menyepi.. Pokok2 blakang rumah nie jadi saksi apa yang aku luahkan.. Aku bukan jenis nak bercerita..aku tak nak susahkan orang..cukup2 lah aku dah banyak susahkan orang.. Apa yang jadi lepas nie bialah aku pendamkan..Selama setahun aku duduk rumah tu, tak penah sekali pun blackout.. lilin aku tak penah usik..  :) hari tu last aku tukar posisi katil..Sorang2 kut ubah semua tu.. Gila tak gila..janji selesa..tapi sayang, belum sempat aku tido kat tempat posisi baru, sebab aku tido kat lua..myb la, tak ingat la..yang pasti tak tido lagi dalam keadaan posisi baru.. :( now teringat dalam kepala nie keadaan rumah tu.. Mau demam macam nie..

Dulu elok2 ada rumah sewa udah orang lain pulak duduk..nie semua gara2 kawan2 yang busuk hati.. Kalau aku tahu kawan2 aku nie jenis macam nie, baik tak payah aku tolong diowang.. Niat aku nak tolong diowang cari rezeki kat tluk intan..Aku bagi diowang duduk rumah tu..Last2, aku terbaca mesej kat henset sorang budak nie bagitahu kat budak2 lain yang aku naik kan sewa rumah.. Aku suruh ko kutip sewa rumah, aku pecaya kat ko.tapi apa ko buat?memang jadi gaduh la.. dengan bawak jantan lepak depan rumah..Aku yang ade pakwe nie pun tak penah bawak lepak depan rumah..punya la nak jaga line rumah..yang kawan2 aku semua macam....arghh,,Last2 aku yang keluar dari rumah tu..And baru aku tahu, perangai salah sorang kawan aku nie sangat busuk hati..kawan lama dilupakan bila bawak kawan baru..Aku pikir ko budak kampung aku je, kalau tak, memang makan helmet la jawapnye malam tu...Aku pikir ayah aku je, kalau tak mau aku masuk balai malam tu.. Nie yang aku malas nak bukak cite pasal kawan nie..sampai esok pun aku tak habis menaip..Now aku kat kampung ko pun kt kmpung..memang jenis mintak tapak kaki aku kan..jangan sampai ko lalu depan aku helmet nie makan nye karang..ha...

Humm, dah la..setakat nie jelah, insyaallah, kalau aku dah ok, aku update lah blog nie.. Hati nie terlalu sebak sangat dengan nasib yang aku alami..betul kata maklong,makin dewasa kita makin banyak cabaran.. :(
ya allah.. kuatkanlah kesabaran aku nie..Kau berikanlah ketenangan pada orang tua ku..Kau berikanlah kebahgiaan pada mereka..Jauhilah dari orang2 yang menyakiti hati mereka..dan kau berikanlah aku menjadi anak yang solehah dimata mereka...Ya Allah, Kau temukanlah ketenangan pada orang tuaku dalam sujud-sujud mereka kepadaMu.Sesungguhnya mereka telah menjagaku dengan sangat baik,maka jadikanlah mereka penduduk syurgaMu..Amin...

No comments:

Post a Comment